Srovnání a recenze nejlepších školních atlasů z testu 2024
Při výběru školního atlasu mějte na paměti, že by měl být přístupný a pochopitelný pro věkovou kategorii, do které vaše dítě spadá. Opravdu stojí za to zamyslet se, jak detailní atlas potřebuje. Potřebuje detailně zpracovaná mapová data pro vyšší ročníky nebo by postačovala základní mapa pro mladší děti? Investice do příliš komplikovaného atlasu může způsobit, že se dítě ztratí v množství informací. Máte přehled, co je pro vaše dítě dokonalou volbou?
Velmi důležitým faktorem je také typ svázaní. Přemýšlejte, zda volit pevnou, brožovanou nebo spirálovou vazbu? Přestože se to může zdát jako drobný detail, může mít ohromný dopad na celkovou odolnost atlasu. Například, atlas s pevnou vazbou je robustnější a vydrží déle, ale může být těžší a méně manipulovatelný. Zvažte také, zda atlas nabízí interaktivní prvky, jako je například možnost rozšířené reality. Tyto funkce dokážou výrazně obohatit studijní zážitek a prohloubit zájem o geografii. Máte jasno, která varianta by nejvíce vyhovovala vašemu dítěti?
Tip redakce: Průvodce výběrem školních atlasů
Nejlepší školní atlasy
Tabulka ukazuje aktuálně nejžádanější školní atlasy na trhu:
Srovnání hlavních parametrů
Školní atlas světa | Česko – školní | Atlas světových dějin 1.díl Pravěk-středověk | Atlas světových dějin 2.díl Středověk-novověk | Školní atlas Světa | Vlastivědné mapy pro 1 stupeň ZŠ | Školní atlas Česká republika a Evropa | Mapa - Jižní Amerika příruční obecně zemp.mapa – Kartografie | Česká republika - administrativní členění -lamino, A3 | Angličtina - jazykový průvodce, konverzační příručka – | Jazykový průvodce a konverzace - němčina MD | Dějiny 20. století Dějepisné atlasy pro ZŠ a víceletá gymnázia | Atlas českých dějin, 2. díl – od r. 1618 | Evropa školní atlas | Středověk dějepisné atlasy pro ZŠ a víceletá gymnázia | Asie – školní atlas | Amerika – školní atlas | Pravěk, Starověk dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia | Školní atlas dnešního Česka | Pravěk a starověk - synchronní tabulka dvojlist | Žákovský atlas Pracovní sešit | Francouzština s kapesním tahákem uvnitř - Jazykový průvodce | Německá opozita a jejich synonyma - přídavná jména - Kol. | Starověké Řecko nástěnná mapa | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ocenění | TOP 1 | TOP 2 | TOP 3 | TOP 4 | TOP 5 | TOP 6 | TOP 7 | TOP 8 | TOP 9 | TOP 10 | TOP 11 | TOP 12 | TOP 13 | TOP 14 | TOP 15 | TOP 16 | TOP 17 | TOP 18 | TOP 19 | TOP 20 | TOP 21 | TOP 22 | TOP 23 | TOP 24 |
Hodnocení | ⭐ 96 % | ⭐ 94 % | ⭐ 91 % | ⭐ 75 % | ⭐ 86 % | ⭐ 91 % | ⭐ 95 % | ⭐ 95 % | ⭐ 88 % | – | – | ⭐ 100 % | ⭐ 94 % | ⭐ 90 % | ⭐ 98 % | ⭐ 67 % | ⭐ 95 % | ⭐ 94 % | ⭐ 87 % | ⭐ 80 % | ⭐ 100 % | – | ⭐ 100 % | – |
Cena | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky |
Typ produktu | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice |
Výrobce | Kartografie Praha | Kartografie Praha | Kartografie Praha | Kartografie Praha | Shocart | Kartografie Praha | Shocart | Kartografie Praha | Ditipo | Marco Polo | Marco Polo | Kartografie Praha | Kartografie Praha | Kartografie Praha | Kartografie Praha | Kartografie Praha | Kartografie Praha | Kartografie Praha | Terra | Kartografie Praha | Kartografie Praha | Marco Polo | CUPRO | Kartografie Praha |
Druh | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy | školní atlasy |
Jazyk | české | české | české | české | české | české | české | české | - | anglické | anglické | české | - | české | české | - | - | české | české | - | české | anglické | německé | české |
Rok vydání | 2019 | 2020 | 2005 | 2004 | 2007 | 2016 | 2007 | 2005 | 2018 | 2014 | 2014 | 2015 | 2020 | 2020 | 2003 | 2020 | 2020 | 2005 | 2015 | 2021 | 2019 | 2014 | 2004 | 2011 |
Počet stran | 184 | 36 | 52 | 56 | 112 | 28 | 64 | - | - | 136 | 136 | 60 | 88 | 52 | 42 | 20 | 20 | 30 | 80 | - | 36 | 136 | 2 | 0 |
Autor | kolektiv autorů | Eva Klímová, Petr Karas | kolektiv autorů | kolektiv | kolektiv autorů | Eva Klímová, ilustrace: Dagmar Ježková, Jaroslav S | kolektiv autorů | - | kolektiv autorů | Marco Polo | Marco Polo | Hana Mandelová | Eva Semotanová | Eva Klímová, J. Ptáček | Helena Mandelová | Eva Klímová, Petr Karas | Eva Klímová, Petr Karas | Hana Mandelová, autorů kolektiv | Martin Hanus | - | Lenka Olivová | Marco Polo | Cupro | - |
Nakladatelství | Kartografie PRAHA | Kartografie PRAHA | Kartografie PRAHA | Kartografie PRAHA | - | Kartografie PRAHA | - | Kartografie PRAHA | - | Mairdumont GmbH & Co. KG | Mairdumont GmbH & Co. KG | Kartografie PRAHA | Kartografie PRAHA | Kartografie PRAHA | Kartografie PRAHA | Kartografie PRAHA | Kartografie PRAHA | Kartografie PRAHA | Terra | Kartografie PRAHA | Kartografie PRAHA | - | Cupro - Kadlčík | Kartografie PRAHA |
Předmět | zeměpis | - | - | - | - | - | - | zeměpis | - | - | německý jazyk | dějepis | - | - | dějepis | - | - | dějepis | - | - | - | - | - | - |
Jak vybrat školní atlas
Nedá se pochybovat, že to pravé kouzlo studia geografie tkví v atlasech plných detailně zpracovaných map. Znáte ten pocit, když držíte v rukou dobře udělaný atlas a můžete se koukat na svět z ptačí perspektivy? Avšak, jaký atlas je ten nejvhodnější pro vaše školučké?
Zvolte ten pravý formát
Při výběru atlasu je klíčový formát. Proč? To je první otázka, kterou byste si měli položit. Atlas bude vaše dítě pravděpodobně nosit do školy, tedy ideálně by měl být na jednu stranu kompaktní a lehký, na straně druhé opět dostatečně velký, aby nezkracoval na detailu map. Tuhá vazba také přispěje k delší životnosti.
Obsah a rozsah informací
Není všechno jen o krásných mapách, jsou důležité také informace, které atlas nabízí. Existují atlasy, které jsou zaměřené striktně na mapy, ale najdeme i takové, které nabízí podrobnosti o ekonomice, kultuře či historii daného území. Otázkou tedy je, co vaše dítě potřebuje a co je žádoucí pro jeho vzdělávací proces.
Očekávejte více než jen zeměpis
Obzvlášť v dnešní době je důležitá také ekologická a sociální přesah. Učí váš školní atlas o globálním oteplování, migraci, či biodiverzitě? Atlas by měl být schopen nabízet hodnotný pohled na svět ve všech jeho dimenzích, ne jen geografických.
Detaily dělají rozdíl
Poslední, ale neméně důležitý bod je detail. Menší, či levnější atlasy mohou vynechávat podrobnosti ve prospěch jednoduchosti a přehlednosti. Avšak detail, přesnost a hloubka jsou to, co dělá z atlasu skvělou pomůcku k výuce. Jaké extrémní podnebí panuje na vrcholcích Himálaje? Kde se nachází nejstarší strom světa? Které křižovatky vypadají jako hvězda z ptačí perspektivy? To jsou otázky, na které by kvalitní atlas měl odpovědět.
Něco na závěr
Nechci tu látku tahat do neskončna, ale ještě jedna rada na závěr. Vyzkoušejte si několik atlasů než se rozhodnete pro ten pravý. Je to jako s dobrou knihou, musíte ji chvíli listovat, než zjistíte, jestli vás opravdu zaujme. Takže neváhejte, seznamte se s několika atlasovými světy, ať naleznete ten pravý pro sebe či své dítě.
Často kladené otázky
- Jak může atlas ovlivnit způsob, jakým si student osvojuje geografii?
-
Atlas není jen sbírkou map, ale nástrojem pro pochopení světa. Strukturální uspořádání, vysvětlení a vizualizace v atlastu mohou hrát klíčovou roli při osvojování geografických informací a dovedností. Například existují atlasy zaměřené na dovednosti, jako je čtení map a orientace, nebo na specifické oblasti, jako je fyzická geografie či socioekonomické členění. Volba atlasu tedy závisí na cílech výuky.
- Co je to digitální atlas a jak se liší od tištěné verze?
-
Digitální atlas je on-line interaktivní nástroj, kterým lze prozkoumávat mapy a související informace. Na rozdíl od tištěného atlasu je možné procházet mezi různými úrovněmi detailu, zvětšovat a zmenšovat obraz, využívat funkce vyhledávání nebo sledovat změny v čase. Některé obsahují také 3D modely, animace nebo virtuální prohlídky. To vše může podstatně zvýšit zapojení studentů a jejich geografické porozumění.
- Jak je důležitá aktualita výběru školního atlasu?
-
Aktualita je v případě školního atlasu klíčová. Atlas by měl odrážet nejnovější geopolitické, demografické, sociální a environmentální změny. To může zahrnovat nové země, změny v názvech měst, topografii, klima nebo různé socioekonomické ukazatele. Je proto důležité ověřit rok vydání.
- Musím se věnovat snaze při výběru specifických školních atlasů pro konkrétní věkové skupiny nebo stupně studia?
-
Ano, určitě. Atlasy pro mladší děti mívají jednodušší mapy, méně textu a více ilustrací nebo fotografií. Pro starší děti a střední školu je již vhodný atlas s podrobnějšími a komplexnějšími mapami a více textu. Také můžete najít atlasy zaměřené na různé obory, jako je historie, biologie nebo literatura.
- Které formáty školních atlasů jsou nejpraktičtější pro použití ve školách?
-
Velikost a váha atlasu mohou hrát důležitou roli při výběru, zejména pokud budou studenti atlas nosit pravidelně mezi domovem a školou. Menší a lehčí atlasy mohou být v tomto ohledu praktičtější. Každopádně, nesmíme zapomínat na kvalitu tisku a rozlišení map, které by měly být vysoké i v menších formátech.
- Co znamenají různé měřítka uvedené v atlasech?
-
Měřítko ukazuje, jaký je poměr mezi vzdáleností na mapě a skutečnou vzdáleností v reálném světě. Měřítko 1:1 000 000 znamená, že 1 centimetr na mapě odpovídá 1 000 000 centimetrům (neboli 10 kilometrům) v reálném světě. Atlasy obvykle obsahují mapy v různých měřítkách. Ty s menším měřítkem (například 1:50 000 000) ukazují větší území s méně detaily, zatímco ty s větším měřítkem (například 1:500 000) ukazují menší území ale s více detaily.