Srovnání a recenze nejlepších učebnic českého jazyka z testu 2024
Při výběru učebnice českého jazyka je klíčové zaměřit se na to, jaký je váš cíl. Chcete se zdokonalit v gramatice, rozšířit slovní zásobu nebo se naučit psát stylisticky správně? Podle toho vybírejte. Některé učebnice jsou zaměřené na konkrétní oblasti, jako je například pravopis, zatímco jiné nabízejí komplexní přehled. Jaké jsou vaše konkrétní potřeby a cíle?
Nezapomínejte také na autora učebnice. Je důležité, aby byl odborníkem v oboru a měl pedagogické zkušenosti. Důvěryhodný autor zaručuje kvalitní a ověřený obsah. Dalším faktorem je struktura a přístupnost učiva. Učebnice by měla být přehledně strukturovaná, s jasnými vysvětleními a dostatečným množstvím cvičení pro procvičení. Jak se vám líbí rozložení a design učebnice? Má dostatek ilustrací a příkladů pro lepší pochopení?
Tip redakce: Průvodce výběrem učebnic českého jazyka
Nejlepší učebnice českého jazyka
Tabulka ukazuje aktuálně nejžádanější učebnice českého jazyka na trhu:
Srovnání hlavních parametrů
VYJMENOVANÁ SLOVA - Kupka Petr a kolektiv | Slovní druhy | Přijímací zkoušky na víceletá gymnázia – český jazyk - Vlasta Gazdíková | Slabikář | Kupka Petr Ing. Větné členy | Shoda přísudku s podmětem Pracovní sešit pro 4. a 5. ročník | Písanka 1, 3. díl (nová řada) pro 1. ročník | Kupka Petr Ing. Věta a souvětí | Písanka, 1 .díl (Čteme a píšeme s Agátou) | Opakujeme češtinu v 8. ročníku, 1. díl | Slabikář pro 1. ročník ZŠ 3. díl - Čteme a píšeme s Agátou - Mgr. A. B. Doležalová, Mgr. M. Novotný | Pravopisné pětiminutovky 6.roč Alter – Bradáčová | Hravá písanka pro 1.ročník - 3.díl - nová edice | Písanka pro 1. ročník ZŠ 2. díl - Čteme a píšeme s Agátou - Mgr. A. B. Doležalová, Mgr. M. Novotný | Hravý sloh 7 | Písanka 1, 1. díl (DUHOVÁ ŘADA) | Škola je tu – Cesta k počítání s pohádkami barevná pracovní učebnice pro předškoláky s přílohou samolepky | Čítanka pro 7. ročník - Thea Vieweghová | Přijímací zkoušky na víceletá gymnázia – český jazyk - Vlasta Gazdíková | Zdokonalujeme čtení ke Slabikáři | Nová škola Procvičujeme slovní druhy - pracovní sešit pro 3. ročník ZŠ - duhová řada | Slabikář, 2. díl (Čteme a píšeme s Agátou) | Procvičuji si vyjmenovaná slova pro 3 a 4.ročník PS – Puldová Marcela | Přijímací zkoušky na střední školy – český jazyk - Vlasta Gazdíková | Procvičování pravopisu pro 3.ročník ZŠ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ocenění | TOP 1 | TOP 2 | TOP 3 | TOP 4 | TOP 5 | TOP 6 | TOP 7 | TOP 8 | TOP 9 | TOP 10 | TOP 11 | TOP 12 | TOP 13 | TOP 14 | TOP 15 | TOP 16 | TOP 17 | TOP 18 | TOP 19 | TOP 20 | TOP 21 | TOP 22 | TOP 23 | TOP 24 | TOP 25 |
Hodnocení | ⭐ 97 % | ⭐ 99 % | ⭐ 100 % | ⭐ 97 % | ⭐ 100 % | ⭐ 100 % | ⭐ 100 % | ⭐ 96 % | ⭐ 100 % | ⭐ 100 % | – | ⭐ 99 % | ⭐ 100 % | ⭐ 100 % | ⭐ 100 % | ⭐ 95 % | – | – | – | – | ⭐ 100 % | – | ⭐ 93 % | – | ⭐ 98 % |
Cena | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky |
Typ produktu | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice |
Výrobce | Kupka | Kupka | EDIKA | NNS | Kupka | Nová škola - DUHA | Nová škola - DUHA | Kupka | Nová škola - DUHA | NNS | NNS | Alter | TAKTIK | Nová škola - DUHA | TAKTIK | Nová škola - DUHA | Nová škola - DUHA | Nová škola - DUHA | EDIKA | NNS | Nová škola - DUHA | NNS | TAKTIK | EDIKA | TAKTIK |
Počet stran | 2 | 2 | 152 | 120 | 2 | 32 | 40 | 2 | 56 | 72 | 40 | 64 | 40 | 48 | 52 | 24 | 32 | 194 | 136 | 64 | 40 | 64 | 52 | 144 | 60 |
Druh | tabulky | tabulky | - | slabikáře | tabulky | - | - | tabulky | pro základní školy | - | pro základní školy | pro základní školy | - | pro základní školy | - | - | - | - | - | slabikáře | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | - | pro základní školy |
Jazyk | české | české | české | české | - | české | české | - | české | české | české | české | - | české | české | české | české | české | české | - | - | české | české | české | české |
Rok vydání | 2009 | 2009 | 2023 | 2021 | 2017 | 2021 | 2020 | 2017 | 2022 | 2021 | 2022 | 2017 | 2020 | 2022 | 2019 | 2020 | 2022 | 2022 | 2022 | 2022 | 2019 | 2022 | 2018 | 2023 | 2018 |
Předmět | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk | český jazyk |
Autor | Petr Kupka, autorů kolektiv | Petr Kupka, autorů kolektiv | Vlasta Gazdíková, František Brož, Pavla Brožová | Eva Procházková, Alena Doležalová | Petr Kupka | Marie Polonická | Eva Procházková | Petr Kupka | Alena Bára Doležalová, Miloš Novotný | Jaromíra Kvačková | Alena Bára Doležalová, Miloš Novotný | Lenka Bradáčová | Marcela Puldová | Alena Bára Doležalová, Miloš Novotný | - | Eva Procházková | Věra Štiková | Thea Vieweghová | Vlasta Gazdíková, František Brož, Pavla Brožová | - | Lenka Dočkalová | Alena Bára Doležalová, Miloš Novotný | Puldová a kol. | Vlasta Gazdíková, František Brož, Pavla Brožová | Effová Zdena |
Nakladatelství | Kupka | Kupka | - | Nakladatelství Nová škola Brno | Kupka | Nakladatelství Nová škola Brno | Nakladatelství Nová škola Brno | Kupka | Nakladatelství Nová škola Brno | Nakladatelství Nová škola Brno | Nakladatelství Nová škola Brno | Nakladatelství Alter | TakTik | Nakladatelství Nová škola Brno | TakTik | Nakladatelství Nová škola Brno | Nakladatelství Nová škola Brno | Nakladatelství Nová škola Brno | - | - | Bookretail | Nakladatelství Nová škola Brno | TakTik | - | TakTik |
Vydavatel | KUPKA | KUPKA | EDIKA | - | kupka | Nakladatelství Nová škola Brno | - | - | - | - | - | ALTER | Taktik | - | Taktik | - | - | - | Edika | - | - | - | Taktik | EDIKA | Taktik |
Výběr učebnice českého jazyka: Co je důležité?
Výběr učebnice českého jazyka může být náročný úkol. Ale co když vám řeknu, že existují konkrétní parametry, na které se můžete zaměřit, aby byl výběr snazší?
Struktura a obsah učebnice
První věc, na kterou byste měli věnovat pozornost, je struktura a obsah učebnice. Je důležité, aby učebnice pokrývala všechny klíčové oblasti českého jazyka – gramatiku, slovní zásobu, pravopis, ale také konverzaci a poslech.
Některé učebnice se zaměřují více na gramatiku, zatímco jiné dávají přednost rozvoji komunikativních dovedností. Jaký typ učebnice potřebujete, záleží na vašich individuálních potřebách a cílech. Chcete se zlepšit v gramatice nebo potřebujete rozvíjet své konverzační dovednosti?
Úroveň obtížnosti
Dalším důležitým faktorem je úroveň obtížnosti učebnice. Některé učebnice jsou určeny pro začátečníky, jiné pro pokročilé. Je důležité, aby učebnice odpovídala vaší aktuální úrovni znalosti češtiny.
Učebnice, která je příliš jednoduchá, vás nebude dostatečně vyzývat a nepomůže vám posunout se dále. Na druhou stranu, učebnice, která je příliš obtížná, může být demotivující a frustrující.
Metodika a přístup k výuce
Různé učebnice používají různé metodiky a přístupy k výuce. Některé učebnice se zaměřují na tradiční výuku s množstvím pravidel a cvičení, zatímco jiné používají modernější přístupy, jako je komunikativní metoda nebo task-based learning.
Některé učebnice také obsahují online materiály, jako jsou audio nahrávky nebo interaktivní cvičení, které mohou být velmi užitečné pro samostudium. Jaký přístup k výuce preferujete? Co vám nejlépe vyhovuje?
Je důležité si uvědomit, že neexistuje „nejlepší“ učebnice českého jazyka. Každá učebnice má své silné a slabé stránky a to, co funguje pro jednu osobu, nemusí nutně fungovat pro druhou. Klíčem je najít učebnici, která nejlépe odpovídá vašim individuálním potřebám a cílům.
Často kladené otázky
- Jaké jsou hlavní rozdíly mezi učebnicemi českého jazyka pro cizince a pro rodilé mluvčí?
-
Učebnice pro cizince jsou navrženy tak, aby postupně a systematicky vysvětlovaly gramatiku a slovní zásobu českého jazyka. Často obsahují i cvičení na poslech a výslovnost. Na druhou stranu, učebnice pro rodilé mluvčí se zaměřují na slohové práce, literaturu a pokročilé gramatické struktury.
- Jaký je rozdíl mezi učebnicí a pracovním sešitem?
-
Učebnice je primární zdroj informací a obsahuje teoretické vysvětlení látky. Pracovní sešit je doplňkový materiál, který obsahuje cvičení a úkoly pro praktické procvičení látky. Pracovní sešit by měl být vždy vybírán v souladu s učebnicí, aby se látky vzájemně doplňovaly.
- Jak vybrat učebnici pro děti na prvním stupni základní školy?
-
Při výběru učebnice pro mladší školní věk je důležité zaměřit se na vizuální stránku. Učebnice by měla být barevná, s mnoha ilustracemi a přehledně uspořádaným textem. Důležité je také, aby byla látka podána hravou a zábavnou formou, která děti motivuje k učení.
- Jaké jsou nejčastější chyby při výběru učebnice českého jazyka?
-
Nejčastější chybou je nákup učebnice bez předchozího prostudování. Je důležité si učebnici prohlédnout, zjistit, zda je její obsah a struktura pro vás srozumitelná a zda odpovídá vašemu úrovni znalosti češtiny. Další chybou může být nákup učebnice, která není v souladu s učebním plánem školy nebo kurzu, který navštěvujete.
- Jaké jsou nejlepší zdroje pro doplnění studia z učebnice českého jazyka?
-
Kromě učebnic a pracovních sešitů je dobré využívat i další zdroje. Online cvičení a testy, aplikace pro učení jazyků, slovníky, poslechové materiály nebo české knihy a časopisy. Pro pokročilé studenty je velmi užitečné sledovat české filmy a seriály nebo poslouchat českou hudbu.
- Jak často bych měl učebnici českého jazyka aktualizovat?
-
Pokud jste studentem na škole, budete pravděpodobně muset každý rok pořídit novou učebnici podle učebního plánu. Pokud se učíte sami, není nutné učebnici pravidelně měnit. Důležité je, aby učebnice odpovídala vaší aktuální úrovni a potřebám. Pokud cítíte, že jste látku zvládli a učebnice vám již neposkytuje nové informace, je čas na změnu.