Srovnání a recenze nejlepších učebnic dějepisu z testu 2024
Při výběru učebnice dějepisu je klíčové zaměřit se na její obsah a strukturu. Jak je látku prezentována? Je důležité, aby byla učebnice jasně strukturovaná, s logickým rozdělením do jednotlivých historických období. Kromě toho by měla obsahovat dostatek informací, ale zároveň být srozumitelná a přehledná. Jaké jsou vaše požadavky na strukturu a obsah učebnice?
Dalším důležitým faktorem je grafické zpracování. Dobrá učebnice by měla obsahovat dostatek ilustrací, map a schémat, které pomáhají lépe pochopit a zapamatovat si učivo. Nezapomeňte také zvážit autorství učebnice. Je autorem renomovaný historik nebo pedagog s praxí? To může ovlivnit jak kvalitu informací, tak způsob jejich prezentace. Jaké jsou vaše požadavky na grafické zpracování a autorství učebnice?
Tip redakce: Průvodce výběrem učebnic dějepisu
Nejlepší učebnice dějepisu
Tabulka ukazuje aktuálně nejžádanější učebnice dějepisu na trhu:
Srovnání hlavních parametrů
Dějepis 1 pro gymnázia a střední školy | Dějepis 8-Novověk-Čtení s porozuměním – | Hravá vlastivědná čítanka 4 - Nejstarší české dějiny | Dějepis 6 pro základní školy - Pravěk a starověk | Náhradní časová přímka k učebnici Vlastivěda 4 - Hlavní události nejstarších českých dějin | Dějepis 3 pro gymnázia a střední školy - Novověk - Čornej Petr | Náhradní mapa k učebnici Vlastivěda 5 - ČR jako součást Evropy | Hravá vlastivěda 4- dějepis učebnice – | Hravý dějepis 9 - pracovní sešit | Hravá vlastivěda 4 Naše vlast | Dějepis 4 pro gymnázia a střední školy - Nejnovější dějiny - Petr Čornej | Dějepis pro střední odborné školy - Čornej Petr | Hravý dějepis 6 Pravěk a starověk Pracovní sešit pro 6. ročník ZŠ | Hravý dějepis 6-učebnice – | Dějepis 2 pro gymnázia a střední školy - Petr Čornej | Vlastivěda 4, Poznáváme naši vlast – učebnice | Vlastivěda 4, České dějiny od pravěku do začátku novověku – pracovní sešit, Čtení s porozuměním - Marie Fejfušová | Přehled českých dějin - Kupka Jiří | Moje vlast je v Evropě - pracovní sešit - Mandelová H., Vildová H. | Člověk a jeho svět 4 ročník učebnice Didaktis | Dějepis 7 pro základní školy Středověk a raný novověk | Vlastivěda 4 - Poznáváme naši vlast (učebnice) | Dějepis 6 - Pravěk, starověk učebnice | Vlastivěda 4 - Hlavní události nejstarších českých dějin (barevný pracovní sešit) | Dějepis 6 pr ozákladní školy Pravěk Metodická příručka - František Parkan, Veronika Válková | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ocenění | TOP 1 | TOP 2 | TOP 3 | TOP 4 | TOP 5 | TOP 6 | TOP 7 | TOP 8 | TOP 9 | TOP 10 | TOP 11 | TOP 12 | TOP 13 | TOP 14 | TOP 15 | TOP 16 | TOP 17 | TOP 18 | TOP 19 | TOP 20 | TOP 21 | TOP 22 | TOP 23 | TOP 24 | TOP 25 |
Hodnocení | ⭐ 97 % | – | – | ⭐ 96 % | ⭐ 95 % | ⭐ 95 % | – | ⭐ 90 % | ⭐ 80 % | ⭐ 90 % | ⭐ 91 % | ⭐ 93 % | ⭐ 100 % | – | – | – | ⭐ 100 % | ⭐ 98 % | – | ⭐ 100 % | ⭐ 100 % | ⭐ 100 % | ⭐ 95 % | – | ⭐ 100 % |
Cena | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky |
Typ produktu | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice |
Autor | Petr Čornej | Ondřej Pechník, Libor Vykoupil | Karolina Václavíková | Veronika Válková | Iva Stříbrná | Petr Čornej | Nová škola s.r.o | A.Binková, P.Klech, L.Sakařová, I.Šlahůnková, Z.Šv | Petr Mácha,Michaela Jindráčková | D.Buriánková, J.Kamrla, P.Klech, G.Komůrková, L.Sa | Petr Čornej | Petr Čornej | P.Grünhutová, M.Jindráčková, P.Mácha | Petr Mácha, Vladimíra Horká, Veronika Králová | Petr Čornej | Jakub Cimala, Soňa Hroudová | Marie Fejfušová | Jiří Kupka | Helena Mandelová | Pavol Tarábek | Veronika Válková | Věra Štiková, Jana Tabarková | Jarmila BEDNAŘÍKOVÁ | Iva Stříbrná a kolektiv | Veronika Válková |
Nakladatelství | SPN-pedagogické nakladatelství | Bookretail | TakTik | SPN-pedagogické nakladatelství | Bookretail | SPN-pedagogické nakladatelství | Bookretail | TakTik | TakTik | TakTik | SPN-pedagogické nakladatelství | SPN-pedagogické nakladatelství | TakTik | TakTik | SPN-pedagogické nakladatelství | Nakladatelství Nová škola Brno | Nakladatelství Nová škola Brno | Kupka | Dialog | Didaktis | SPN-pedagogické nakladatelství | Nakladatelství Nová škola Brno | Nová Škola | Nakladatelství Nová škola Brno | SPN-pedagogické nakladatelství |
Vydavatel | SPN-pedagogické nakladatelství | - | - | SPN-pedagogické nakladatelství | - | SPN-pedagogické nakladatelství | - | TAKTIK | Taktik | TAKTIK | SPN-pedagogické nakladatelství | SPN-pedagogické nakladatelství | Taktik | Taktik | - | - | Nakladatelství Nová škola Brno | KUPKA | - | DIDAKTIS | SPN-pedagogické nakladatelství | - | Nakladatelství Nová škola Brno | - | SPN-PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ |
Počet stran | 144 | 116 | 60 | 144 | 1 | 176 | 1 | 55 | 52 | 64 | 216 | 240 | 52 | 140 | 160 | 60 | 32 | 8 | 70 | 96 | 152 | 64 | 140 | 28 | 208 |
Jazyk | české | české | - | české | - | české | - | české | české | české | české | české | české | české | české | české | české | české | české | české | české | české | - | české | české |
Rok vydání | 2016 | 2022 | 2021 | 2015 | 2015 | 2017 | 2021 | 2016 | 2020 | 2014 | 2005 | 2016 | 2015 | 2016 | 2023 | 2022 | 2022 | 2014 | 2008 | 2016 | 2014 | 2022 | 2018 | 2021 | 2007 |
Předmět | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis | dějepis |
Jak vybrat tu správnou učebnici dějepisu?
Možná se ptáte, jaký je ten pravý recept na výběr učebnice dějepisu, která vás opravdu posune dál. Odpověď není jednoduchá, ale mám pro vás pár tipů, které vám mohou pomoci.
Podívejte se na autora
První věc, na kterou byste měli věnovat pozornost, je autor učebnice. Je to odborník na dané téma? Má zkušenosti s výukou? Je jeho přístup k dějepisu moderní a aktuální? To jsou otázky, na které byste měli znát odpověď.
Struktura a obsah učebnice
Dalším důležitým faktorem je struktura a obsah učebnice. Je dějepis rozdělen do logických celků? Jsou jednotlivé kapitoly dostatečně podrobné a zároveň srozumitelné? Přemýšlejte o tom, jaký typ učebnice vám vyhovuje. Někdo upřednostňuje stručný a jasný přehled, zatímco jiný potřebuje detailní a hlubokou analýzu.
Praktické cvičení a testy
Nezapomeňte také na praktickou část. Učebnice by měla obsahovat dostatek cvičení a testů, které vám pomohou lépe si látku zapamatovat a porozumět jí. Má učebnice také klíč k cvičením? To je další aspekt, který byste měli zvážit.
Co ještě může učebnice nabídnout?
Ilustrace a schémata
Ilustrace, schémata a mapy mohou být velmi užitečné pro lepší pochopení dějepisu. Podívejte se, zda učebnice tyto prvky obsahuje a zda jsou kvalitní a přehledné.
Doprovodné materiály
Některé učebnice nabízejí také doprovodné materiály, jako jsou CD s nahrávkami, přístup k online zdrojům nebo pracovní sešity. Tyto materiály mohou být velmi užitečné pro další prohloubení vašich znalostí.
Shrnutí
Výběr učebnice dějepisu je důležitý krok, který byste neměli podceňovat. Kvalitní učebnice vám může výrazně usnadnit studium a pomoci vám lépe porozumět dějepisu. Doufám, že vám moje rady pomohou v tomto procesu.
Často kladené otázky
- Jak vybrat učebnici dějepisu, která se nejvíce hodí pro moji úroveň znalostí?
-
Začněte tím, že si určíte svou úroveň znalostí. Pokud jste začátečník, hledejte učebnice označené jako úvod nebo pro začátečníky. Pokud máte střední úroveň, vyhledejte učebnice, které pokrývají širší spektrum témat. Pokud jste pokročilý, hledejte učebnice, které se zaměřují na specifické období nebo události.
- Jaké jsou hlavní rozdíly mezi učebnicemi dějepisu pro střední školu a vysokou školu?
-
Učebnice pro střední školu jsou často širší a pokrývají více období, zatímco učebnice pro vysokou školu jsou obvykle zaměřené na konkrétní období nebo téma. Učebnice pro vysokou školu také často vyžadují vyšší úroveň kritického myšlení a analýzy.
- Jaké jsou nejlepší značky učebnic dějepisu?
-
Některé z nejlepších značek učebnic dějepisu zahrnují Oxford University Press, Cambridge University Press a Pearson. Tyto značky jsou známé pro svou kvalitu a důkladnost.
- Jaké jsou nejnovější trendy v učebnicích dějepisu?
-
Jedním z nejnovějších trendů v učebnicích dějepisu je začlenění více perspektiv a hlasů, včetně těch z marginálních skupin. Dalším trendem je začlenění interaktivních prvků, jako jsou online kvízy a videa.
- Jak se mění obsah učebnic dějepisu v závislosti na zemi vydání?
-
Obsah učebnic dějepisu se může výrazně lišit v závislosti na zemi vydání. Například učebnice dějepisu vydávané v USA se mohou zaměřovat více na americkou historii, zatímco učebnice vydávané v České republice se mohou více zaměřovat na českou a evropskou historii. Je důležité si toto uvědomit při výběru učebnice.
- Jaké jsou nejlepší zdroje pro recenze učebnic dějepisu?
-
Některé z nejlepších zdrojů pro recenze učebnic dějepisu zahrnují akademické časopisy, jako je The History Teacher nebo The Journal of American History. Můžete také vyhledat recenze na online platformách jako je Amazon nebo Goodreads.
- Jaký je rozdíl mezi učebnicí dějepisu a historickou knihou?
-
Hlavní rozdíl mezi učebnicí dějepisu a historickou knihou spočívá v jejich účelu. Učebnice dějepisu je navržena tak, aby poskytla přehled a pochopení historických událostí a období, zatímco historická kniha se obvykle zaměřuje na konkrétní událost nebo období a poskytuje detailní a často narativní účet.