Srovnání a recenze nejlepších učebnic pro střední školy z testu 2024
Při výběru učebnice pro střední školu je nejdůležitější zohlednit, jak dobře je učebnice přizpůsobena učebnímu plánu daného předmětu. Je důležité, aby učebnice pokrývala všechny klíčové oblasti, které jsou ve školním programu stanoveny. Ale jak to poznat? Jednoduše se podívejte na obsah knihy a porovnejte ho s učebním plánem daného předmětu. Je v něm vše, co potřebujete?
Dalším důležitým faktorem je struktura a uspořádání učebnice. Učebnice by měla mít jasnou a logickou strukturu, která usnadňuje učení a pomáhá studentům lépe pochopit a zapamatovat si informace. Pozor také na přítomnost cvičení a testů, které umožňují studentům ověřit si své znalosti a porozumění učiva. Jsou v knize dostatečně zastoupeny? A co takhle řešení? Jsou součástí knihy nebo je potřeba je dokoupit zvlášť? To jsou otázky, na které byste měli znát odpověď předtím, než se rozhodnete pro konkrétní učebnici.
Tip redakce: Průvodce výběrem učebnic pro střední školy
Nejlepší učebnice pro střední školy
Tabulka ukazuje aktuálně nejžádanější učebnice pro střední školy na trhu:
Srovnání hlavních parametrů
Řešené příklady z matematiky | Direkt NEU 2 Němčina pro SŠ | Písemná a elektronická komunikace 2 pro SŠ úřady a veřejnost | Nová literatura pro 1. ročník SŠ - učebnice, Brožovaná | Doseděl a kolektiv Čítanka výkresů ve stavebnictví | Strojnické tabulky 1 pro školu i praxi - Řasa,Švercl | PEDAGOGIKA PRO STŘEDNÍ ŠKOLY - Stodůlková E., Zapletalová E. | Organická chemie - Janeczková, Klouda | Direkt 1 NEU Němčina pro střední školy - učebnice a pracovní sešit + CD - Giorgio Motta | Čítanka k Literatuře v kostce pro střední školy II. - Marie Sochrová, Pavel Kantorek | Biologie v kostce pro SŠ - obecná biologie, botanika, - Hančová H.,Vlková M. | Genetika pro gymnázia | Čtenářský deník k literatuře v kostce pro SŠ - Pavel Kantorek, Marie Sochrová | Ekonomika – ekonomická a finanční gramotnost pro SŠ | TECHNOLOGIE ZPRACOVÁNÍ KOVŮ 1 - ZÁKLADNÍ POZNATKY - Frischherz - Skop - Knourek | Strojírenská technologie 1 | Ekonomie nejen k maturitě - Ekonomické výpočty - Bellová J., Bohanesová E., Zlámal J. | Biologie člověka 2 /Biologie pro gymnázia/ - Kočárek Eduard | Dějepis 2 pro gymnázia a střední školy - Petr Čornej | Zbožíznalství I. - pro OA a ostatní SŠ - 4. vydání - Cvrček Karel | Deskriptivní geometrie 2 | Já, písnička 4 - Kozáková S.,Zima J.,Macek J. | Chemie v kostce - Květoslava Růžičková, Bohumír Kotlík | Sbírka řešených úloh - Středoškolská matematika pod mikroskopem - Calda Emil | Příklady z podnikové ekonomiky a jejich řešení pro SŠ a pro veřejnost - Mlčoch Jan | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ocenění | TOP 1 | TOP 2 | TOP 3 | TOP 4 | TOP 5 | TOP 6 | TOP 7 | TOP 8 | TOP 9 | TOP 10 | TOP 11 | TOP 12 | TOP 13 | TOP 14 | TOP 15 | TOP 16 | TOP 17 | TOP 18 | TOP 19 | TOP 20 | TOP 21 | TOP 22 | TOP 23 | TOP 24 | TOP 25 |
Hodnocení | ⭐ 100 % | ⭐ 83 % | – | ⭐ 84 % | ⭐ 96 % | ⭐ 95 % | ⭐ 93 % | ⭐ 95 % | ⭐ 86 % | ⭐ 90 % | ⭐ 90 % | ⭐ 91 % | ⭐ 100 % | – | ⭐ 91 % | ⭐ 100 % | ⭐ 100 % | ⭐ 88 % | – | ⭐ 94 % | – | ⭐ 96 % | ⭐ 92 % | ⭐ 90 % | – |
Cena | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky |
Typ produktu | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice |
Výrobce | Aspi | Klett | Eduko | TAKTIK | Sobotáles | - | Machart | Ing. Pavel Klouda | Klett | Fragment | Fragment | - | Fragment | Eduko | BEN-Technická literatura | - | - | - | - | Fortuna | - | G+W | Fragment | Prometheus | Fortuna |
Počet stran | 908 | 272 | 144 | 120 | 242 | 776 | 230 | 160 | 240 | 180 | 176 | 210 | 152 | 162 | 268 | 176 | 232 | 140 | 160 | 200 | 112 | 222 | 220 | 132 | 136 |
Druh | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy | pro střední školy |
Jazyk | české | německé | české | české | české | české | - | - | německé | české | české | české | české | české | české | české | české | české | české | české | české | české | české | české | české |
Rok vydání | 2006 | 2015 | 2023 | 2020 | 2004 | 2004 | 2015 | 2001 | 2011 | 2007 | 2008 | 2005 | 2007 | 2023 | 2004 | 2013 | 2008 | 2010 | 2023 | 2010 | 2011 | 2007 | 2013 | 2006 | 2010 |
Předmět | matematika | německý jazyk | - | - | - | - | - | chemie | německý jazyk | - | biologie | biologie | - | - | - | - | ekonomie | biologie | dějepis | - | - | - | chemie | matematika | - |
Autor | Ján Kováčik | Karsten Rinas | kolektiv autorů | Taktik | Antonín Doseděl | Jaroslav Řasa, Josef Švercl | kolektiv autorů,Eva Stodůlková,Eliška Zapletalová | Anna Janeczková, Pavel Klouda | Beata Cwikowska, Giorgio Motta, Olga Vomáčková, Tomáš Černý | Marie Sochrová | Hana Hančová, Marie Vlková | E. Kočárek | Marie Sochrová | Petr Klínský, Otto Münch | Frischnerz,Skop,Knourek | Miroslav Hluchý | Eva Bohanesová | Eduard Kočárek | Petr Čornej | Karel Cvrček | Ivona Spurná | kolektiv autorů | Květoslava Růžičková | Emil Calda | Jan Mlčoch |
Nakladatelství | Wolters Kluwer | Klett | Eduko | TakTik | Sobotáles | Scientia | Machart | Ing. Pavel Klouda | Klett | Fragment | Fragment | Scientia | Fragment | Eduko | - | Scientia | Computer Media | Scientia | SPN-pedagogické nakladatelství | Fortuna | Computer Media | - | Fragment | Prometheus | Fortuna |
Vydavatel | Wolters Kluwer | Klett | - | TAKTIK | SOBOTÁLES | Scientia | - | KLOUDA PAVEL | KLETT | Fragment | Fragment | SCIENTIA | Fragment | - | - | Scientia | COMPUTER MEDIA | SCIENTIA | - | - | Computer Media | G+W | Fragment | PROMETHEUS | FORTUNA |
Výběr učebnic pro střední školy: Jak na to?
Je to tady. Stojíte před regálem plným učebnic pro střední školy a nevíte, kterou vybrat. Jaké parametry byste měli zvážit? Jaké vlastnosti jsou důležité? Na tyto otázky se pokusím odpovědět v následujících řádcích.
Podívejte se na autora a nakladatelství
První věc, na kterou byste měli věnovat pozornost, je autor a nakladatelství. Je to důležité? Ano, je. Autor učebnice by měl být odborníkem v dané oblasti a mít zkušenosti s výukou. To zaručuje, že obsah učebnice bude kvalitní a relevantní.
Nakladatelství také hraje roli. Některá nakladatelství se specializují na určité oblasti nebo mají dlouholetou tradici vydávání učebnic. To může být zárukou kvality.
Struktura a obsah učebnice
Dalším důležitým aspektem je struktura a obsah učebnice. Je přehledná? Je snadné najít v ní potřebné informace? Je obsah logicky uspořádán? To jsou otázky, které byste si měli položit.
Učebnice by měla být také aktuální. Informace v ní obsažené by měly odpovídat současným poznatkům a trendům v dané oblasti. To je důležité zejména u učebnic přírodních a technických věd, kde se poznatky rychle vyvíjejí.
Praktická část a cvičení
Nezapomeňte také na praktickou část a cvičení. Učebnice by měla obsahovat dostatek cvičení a příkladů, aby studenti mohli procvičit a upevnit si teoretické poznatky. Cvičení by měla být různorodá a odpovídat úrovni a potřebám studentů.
Může se také hodit, pokud učebnice obsahuje řešené příklady. To studentům pomůže lépe pochopit, jak se dané úlohy řeší, a mohou se podle nich orientovat.
Design a grafické zpracování
Na první pohled může vypadat, že design a grafické zpracování učebnice nejsou tak důležité. Ale opak je pravdou. Dobře navržená učebnice může výrazně usnadnit studium. Text by měl být čitelný, obrázky a schémata přehledné a barevné zvýraznění důležitých informací pomáhá orientaci v textu.
Takže příště, když budete stát před regálem s učebnicemi, nezoufejte. Máte nyní nástroje, jak si vybrat tu nejlepší. Hodně štěstí!
Často kladené otázky
- Jaký je rozdíl mezi učebnicí a pracovním sešitem?
-
Učebnice je základní studijní materiál, který obsahuje teoretické informace, vysvětlení a příklady. Pracovní sešit je doplňkový materiál, který obsahuje cvičení a úkoly pro praktické procvičení učiva. Obě tyto komponenty by měly být vzájemně propojené a tvořit komplexní učební materiál.
- Jak vybrat učebnici, která je v souladu s učebním plánem?
-
Nejdůležitější je zkontrolovat, zda je učebnice schválena Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Tato informace by měla být uvedena přímo v učebnici nebo na stránkách vydavatelství. Dále je dobré se poradit s učitelem předmětu, který má přehled o aktuálních požadavcích učebního plánu.
- Co znamená, když je učebnice označena jako pro rozšířenou výuku?
-
Tento označení znamená, že učebnice je určena pro studenty, kteří se daným předmětem chtějí zabývat hlouběji. Obsahuje tedy více informací a složitější úkoly než standardní učebnice. Pokud student navštěvuje rozšířenou výuku daného předmětu, měl by si pořídit takovou učebnici.
- Je možné používat starší edice učebnic?
-
To záleží na konkrétním předmětu a na tom, jak se měnil učební plán. U některých předmětů, jako je matematika nebo cizí jazyky, mohou být starší edice stále relevantní. U předmětů, které se rychle vyvíjejí, jako je informatika nebo biologie, je však lepší používat nejnovější edici. Vždy je dobré se poradit s učitelem.
- Jaké jsou nejčastější chyby při výběru učebnice?
-
Mezi nejčastější chyby patří nekontrolování schválení učebnice Ministerstvem školství, nekonzultace s učitelem, nebo nákup učebnice bez předchozího nahlédnutí do jejího obsahu. Je důležité si ověřit, že učebnice odpovídá aktuálnímu učebnímu plánu a že je její obsah srozumitelný a přehledný pro studenta.