Srovnání a recenze nejlepších učebnic pro základní školy z testu 2024
Při výběru učebnice pro základní školy je klíčové se zaměřit na několik důležitých aspektů. Především je třeba zohlednit věkovou kategorii a vzdělávací úroveň dítěte. Je důležité, aby učebnice byla přiměřená věku a schopnostem dítěte. Zkoumali jste již obsah učebnice? Je jazyk srozumitelný a jsou v ní obsaženy všechny potřebné informace pro daný ročník? Jaký je poměr textu a ilustrací? Vhodně zvolené ilustrace mohou značně usnadnit pochopení učiva.
Dalším důležitým faktorem je struktura a uspořádání učebnice. Je učivo rozděleno do logických celků? Jsou jednotlivé lekce strukturované tak, aby dítěti usnadnily pochopení a zapamatování učiva? Přítomnost cvičení a testů pro ověření znalostí je také velmi důležitá. Tyto prvky mohou dítěti pomoci lépe si osvojit a upevnit nově nabyté vědomosti. A co takhle doplňkové materiály jako CD či pracovní sešity? Ty mohou výrazně přispět k efektivitě učení. Pamatujte, že kvalitní učebnice by měla být nejen informační, ale také motivující a inspirující pro malého studenta.
Tip redakce: Průvodce výběrem učebnic pro základní školy
Nejlepší učebnice pro základní školy
Tabulka ukazuje aktuálně nejžádanější učebnice pro základní školy na trhu:
Srovnání hlavních parametrů
Podstatná jména /lamino A5/ | Já, písnička 2. žlutá | Pravopisné pětiminutovky pro 3.ročník | Písanka, 1 .díl (Čteme a píšeme s Agátou) | Slabikář pro 1. ročník ZŠ 3. díl - Čteme a píšeme s Agátou - Mgr. A. B. Doležalová, Mgr. M. Novotný | Předložky v angličtině | Pravopisné pětiminutovky 6.roč Alter – Bradáčová | Písanka pro 1. ročník ZŠ 2. díl - Čteme a píšeme s Agátou - Mgr. A. B. Doležalová, Mgr. M. Novotný | Beste Freunde 3 A2.1 | Písanka pro 1. třídu 1. díl - Písanka pro ZŠ - Jana Potůčková, Vladimír Potůček | Matematika sešit 6 pro 2. ročník ZŠ - Miler Zdeněk, Lovis Kateřina, | Nová škola Procvičujeme slovní druhy - pracovní sešit pro 3. ročník ZŠ - duhová řada | Slabikář, 2. díl (Čteme a píšeme s Agátou) | Explore Together 1 Workbook CZ | Procvičuji si vyjmenovaná slova pro 3 a 4.ročník PS – Puldová Marcela | Procvičování pravopisu pro 3.ročník ZŠ | Procvičování pravopisu - ČJ pro 6. ročník | Beste Freunde A1/2 Arbeitsbuch mit CD-ROM Tschechisch | Procvičujeme vyjmenovaná slova PS 3.-4. roč – | Hravá fyzika 6.roč učebnice nová řada Taktik – Enevová Pavla | Matematika pro druháky | Písanka 1.roč/1.díl Alter – Sonnbergová Marta | Procvičuj si - slovní druhy 3. a 4.ročník Taktik – kol | Klett Maximal int. 1 A1.1 - MP+DVD | More! Level 1 2nd Edition Workbook | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ocenění | TOP 1 | TOP 2 | TOP 3 | TOP 4 | TOP 5 | TOP 6 | TOP 7 | TOP 8 | TOP 9 | TOP 10 | TOP 11 | TOP 12 | TOP 13 | TOP 14 | TOP 15 | TOP 16 | TOP 17 | TOP 18 | TOP 19 | TOP 20 | TOP 21 | TOP 22 | TOP 23 | TOP 24 | TOP 25 |
Hodnocení | ⭐ 98 % | ⭐ 96 % | ⭐ 97 % | ⭐ 100 % | – | ⭐ 98 % | ⭐ 99 % | ⭐ 100 % | – | ⭐ 100 % | ⭐ 100 % | ⭐ 100 % | – | ⭐ 75 % | ⭐ 93 % | ⭐ 98 % | ⭐ 95 % | ⭐ 90 % | ⭐ 94 % | ⭐ 94 % | ⭐ 95 % | ⭐ 94 % | ⭐ 98 % | – | ⭐ 100 % |
Cena | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky |
Typ produktu | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice | Učebnice |
Výrobce | Kupka | G+W | Alter | Nová škola - DUHA | NNS | Kupka | Alter | Nová škola - DUHA | - | - | Alter | Nová škola - DUHA | NNS | Oxford University Press | TAKTIK | TAKTIK | TAKTIK | - | Nová škola - DUHA | TAKTIK | - | Alter | TAKTIK | Klett | - |
Druh | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy | pro základní školy |
Jazyk | české | české | české | české | české | anglické | české | české | německé | české | české | - | české | anglické | české | české | české | německé | české | - | české | české | české | německé | anglické |
Rok vydání | 2010 | 2002 | 2013 | 2022 | 2022 | 2010 | 2017 | 2022 | 2016 | 2021 | 2019 | 2019 | 2022 | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 | 2019 | 2019 | 2021 | 2016 | 2013 | 2018 | 2021 | 2014 |
Počet stran | 2 | 176 | 56 | 56 | 40 | 2 | 64 | 48 | 88 | 24 | 32 | 40 | 64 | 64 | 52 | 60 | 60 | 91 | 40 | 124 | 48 | 32 | 40 | 92 | 95 |
Autor | Petr Kupka, autorů kolektiv | Jánský Petr | kolektiv autorů | Alena Bára Doležalová, Miloš Novotný | Alena Bára Doležalová, Miloš Novotný | Petr Kupka, autorů kolektiv | Lenka Bradáčová | Alena Bára Doležalová, Miloš Novotný | Manuela Georgiakaki | Jana Potůčková | Marie Eichlerová, Hana Staudková, Ondřej Vlček | Lenka Dočkalová | Alena Bára Doležalová, Miloš Novotný | Covill Charlotte | Puldová a kol. | Effová Zdena | Hana Havlíčková, Veronika Mazalová | Anja Schümann | Lenka Bičanová | Pavla Enevová | Vlasta Blumentrittová | Marta Sonnbergová | Jovanka Rybová, Marcela Puldová, Adriena Binková, | Marko | Puchta Herbert |
Nakladatelství | Kupka | - | Nakladatelství Alter | Nakladatelství Nová škola Brno | Nakladatelství Nová škola Brno | Kupka | Nakladatelství Alter | Nakladatelství Nová škola Brno | Max Hueber Verlag | Studio 1+1 | Nakladatelství Alter | Bookretail | Nakladatelství Nová škola Brno | Oxford University Press | TakTik | TakTik | TakTik | Max Hueber Verlag | Nakladatelství Nová škola Brno | TakTik | Blug | Nakladatelství Alter | TakTik | Klett | Cambridge University Press |
Vydavatel | KUPKA | g+w | ALTER | - | - | Kupka | ALTER | - | - | - | ALTER | - | - | OUP English Learning and Teaching | Taktik | Taktik | Taktik | Hueber | Nakladatelství Nová škola Brno | TAKTIK | BLUG | ALTER | Taktik | - | Cambridge University Press |
Jak vybrat tu správnou učebnici pro základní školu?
Výběr učebnice pro základní školu může být náročný úkol. Nejste si jisti, jaké kritéria byste měli zvážit? Nebojte se, jsem tu, abych vám pomohl.
Podívejte se na obsah a strukturu
První věc, kterou byste měli zvážit, je obsah a struktura učebnice. Je důležité, aby učebnice pokrývala všechny potřebné oblasti daného předmětu a aby byla strukturovaná tak, aby usnadnila učení a pochopení.
Má učebnice jasně definované kapitoly a podkapitoly? Jsou jednotlivé lekce logicky uspořádány? Je obsah prezentován v srozumitelné a přehledné formě? To jsou otázky, na které byste měli hledat odpovědi.
Zaměřte se na vizuální stránku
Vizuální stránka učebnice je dalším důležitým faktorem. Dobře navržené ilustrace, diagramy a tabulky mohou výrazně usnadnit pochopení složitých konceptů a informací. Zároveň by měla být učebnice barevně přitažlivá a vizuálně příjemná, aby udržela pozornost studenta.
Zkoumejte doplňkové materiály
Učebnice, které nabízejí doplňkové materiály, jako jsou pracovní listy, kvízy nebo online zdroje, mohou být velmi užitečné. Tyto materiály mohou poskytnout další praxi a podporu pro studenty a mohou také pomoci učitelům při přípravě lekcí.
Nezapomeňte na recenze a doporučení
Recenze a doporučení od ostatních učitelů, rodičů nebo studentů mohou být velmi užitečné při výběru učebnice. Zkuste najít recenze online nebo se zeptejte svých kolegů na jejich zkušenosti s konkrétními učebnicemi.
Je důležité si uvědomit, že neexistuje „nejlepší“ učebnice pro každého. Každý student je jedinečný a to, co funguje pro jednoho, nemusí nutně fungovat pro druhého. Proto je důležité zvážit všechny tyto faktory a vybrat učebnici, která nejlépe vyhovuje potřebám vašeho studenta.
Často kladené otázky
- Jak vybrat učebnici, která nejlépe odpovídá úrovni mého dítěte?
-
Při výběru učebnice je důležité znát úroveň schopností a znalostí vašeho dítěte. Pokud je dítě nadprůměrné, může mu vyhovovat náročnější učebnice. Pokud naopak potřebuje více podpory, hledejte učebnice s jednoduššími vysvětleními a více cvičeními. Také je dobré se podívat na strukturu učebnice, zda je pro dítě srozumitelná a přehledná.
- Jaké jsou hlavní rozdíly mezi jednotlivými edicemi učebnic?
-
Edice učebnic se liší především obsahem a způsobem prezentace učiva. Některé edice se zaměřují na hlubší pochopení látky, jiné naopak na její rychlou a efektivní osvojení. Rozdíly mohou být také v množství a typu cvičení, v přítomnosti řešených příkladů nebo v přístupu k hodnocení znalostí.
- Jak poznám, že učebnice je v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem?
-
Každá učebnice by měla být schválená MŠMT a tedy v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem. Tuto informaci najdete většinou na zadní straně obálky učebnice nebo v jejím úvodu. Pokud si nejste jisti, můžete si schválené učebnice ověřit na stránkách MŠMT.
- Jaké jsou nejčastější chyby, kterých se rodiče dopouštějí při výběru učebnic?
-
Nejčastější chybou je nákup učebnice bez konzultace s učitelem nebo bez předchozího prostudování jejího obsahu a struktury. Další chybou může být přecenění schopností dítěte a nákup příliš náročné učebnice. Naopak, některé rodiče podceňují schopnosti svých dětí a kupují jim příliš jednoduché učebnice.
- Jaké jsou nejlepší způsoby, jak zjistit, zda je učebnice pro mé dítě vhodná?
-
Nejlepší způsob je nechat dítě si učebnici prohlédnout a vyzkoušet si několik cvičení. Pozorujte, zda dítě chápe vysvětlení a instrukce, zda je pro něj text srozumitelný a zda ho učebnice baví. Také je dobré se poradit s učitelem, který vaše dítě dobře zná a může vám doporučit vhodnou učebnici.
- Jaké jsou nejnovější trendy v oblasti učebnic pro základní školy?
-
Mezi nejnovější trendy patří například digitalizace učiva, kdy učebnice obsahuje QR kódy pro stažení doplňkových materiálů nebo přístup k interaktivním cvičením. Dále se klade důraz na propojení teorie s praxí, takže učebnice obsahují více praktických příkladů a úkolů. Velký důraz je také kladen na vizuální stránku učebnic, které by měly být atraktivní a přehledné.