Srovnání a recenze nejlepších silničních kol z testu 2024
Jak vybrat silniční kolo? Nejprve zvažte, jaký typ jízdy preferujete. Jste závodník, který potřebuje lehké a aerodynamické kolo, nebo spíše rekreační jezdec, který ocení pohodlí a stabilitu? Pro závodníky doporučuji karbonový rám, který je lehký a tuhý. Pro rekreační jezdce může být lepší volbou hliníkový rám, který je odolnější a cenově dostupnější. Nezapomeňte také na velikost rámu – správná velikost je klíčová pro pohodlí a efektivitu jízdy. Jak zjistit správnou velikost? Postavte se nad rám kola a mezi horní rámovou trubkou a vaším rozkrokem by mělo být alespoň 2-3 cm místa.
Další důležitý aspekt je výběr komponentů. Jaké brzdy preferujete? Kotoučové brzdy nabízejí lepší brzdný výkon za mokra, ale jsou těžší a dražší. Ráfkové brzdy jsou lehčí a levnější, ale méně účinné za špatného počasí. Co převody? Pokud jezdíte v kopcovitém terénu, zvolte kolo s širším rozsahem převodů. Pro rovinaté trasy postačí menší počet převodů. A co kola? Karbonová kola jsou lehká a rychlá, ale drahá. Hliníková kola jsou těžší, ale odolnější a levnější. Nezapomeňte také na sedlo a řídítka – obě by měla být pohodlná a odpovídat vašemu stylu jízdy. Jaké jsou vaše preference?
Tip redakce: Průvodce výběrem silničních kol
Nejlepší silniční kola
Tabulka ukazuje aktuálně nejžádanější silniční kola na trhu:
Srovnání hlavních parametrů
Giant Propel Advanced 2 2024 | Trek Domane Al 2 Disc 2022 | Giant Defy Advanced 2 2024 | Triban RC100 2023 | Specialized Roubaix 2022 | Trek Domane SL 5 2023 | Triban RC120 2023 | Kross Vento 2.0 2022 | Trek Domane AL 2 2024 | Superior X-Road Team Issue 2022 | Merida Speeder 300 2023 | Lapierre Aircode DRS 6.0 2023 | Pells Aeron 1 2023 | Trek Domane AL 2 Rim 2023 | Van Rysel FCR Ultegra DI2 2023 | Merida Scultura 300 2021 | Trek Émonda SL 5 2023 | Trek Émonda SL 5 2024 | Cannondale Synapse Carbon 4 2022 | Specialized Allez E5 Disc Sport 2024 | Giant Propel Advanced Pro 1 2024 | Cannondale Topstone Carbon 3 2023 | Giant Defy Advanced 1 2024 | Sunn Asphalt S2 2024 | Specialized Allez 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ocenění | TOP 1 | TOP 2 | TOP 3 | TOP 4 | TOP 5 | TOP 6 | TOP 7 | TOP 8 | TOP 9 | TOP 10 | TOP 11 | TOP 12 | TOP 13 | TOP 14 | TOP 15 | TOP 16 | TOP 17 | TOP 18 | TOP 19 | TOP 20 | TOP 21 | TOP 22 | TOP 23 | TOP 24 | TOP 25 |
Hodnocení | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | ⭐ 100 % | – | ⭐ 100 % | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – |
Cena | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky | Zobrazit nabídky |
Typ produktu | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola | Jízdní kola |
Výrobce | Giant | Trek | Giant | Triban | Specialized | Trek | Triban | Kross | Trek | Superior | MERIDA | Lapierre | Pells | Trek | Van Rysel | MERIDA | Trek | Trek | Cannondale | Specialized | Giant | Cannondale | Giant | Sunn | Specialized |
Typ | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční | silniční |
Modelový rok | 2024 | 2022 | 2024 | 2023 | 2022 | 2023 | 2023 | 2022 | 2024 | 2022 | 2023 | 2023 | 2023 | - | 2023 | 2021 | 2023 | 2024 | 2022 | 2024 | 2024 | 2023 | 2024 | - | 2022 |
Odpružení | pevná | pevná | - | pevná | pevná | pevná | pevná | s odpruženou vidlicí | pevná | pevná | pevná | pevná | pevná | - | pevná | pevná | pevná | pevná | pevná | - | pevná | pevná | - | - | pevná |
Kotoučové brzdy | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano | - | ano | ano | ano | ano | ano | - | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano | - |
Materiál rámu | karbonové | hliníkové | karbonové | hliníkové | karbonové | karbonové | hliníkové | hliníkové | hliníkové | karbonové | hliníkové | karbonové | hliníkové | - | karbonové | hliníkové | karbonové | karbonové | karbonové | - | karbonové | karbonové | karbonové | - | hliníkové |
Určení | unisex | unisex | dětská | unisex | unisex | unisex | unisex | pánská | unisex | pánská | unisex | unisex | pánská | - | unisex | pánská | unisex | unisex | unisex | - | unisex | unisex | dětská | unisex | pánská |
Počet převodů | 2 x 11 | 2 x 8 | 2 x 11 | 1 x 7 | 1 x 10 | 2 x 11 | 1 x 8 | 2 x 8 | 2 x 8 | 2 x 11 | 2 x 10 | 2 x 11 | 2 x 11 | - | 2 x 11 | 2 x 10 | 2 x 11 | 2 x 12 | 2 x 10 | - | 1 x 12 | 2 x 11 | - | 2 x 10 | 1 x 8 |
S košíkem | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Teleskopická sedlovka | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Přední vidlice | Advanced-Grade Composite, full-composite OverDrive Aero steerer, disc | - | Advanced-grade composite, full-composite steerer, disc | - | - | - | - | AL./CARBON | - | X-ROAD carbon fork | MERIDA SPEEDER CF2; Tapered; MAT carbon ; 700x35C max | Aircode DRS Disc thru axle UD Superlight carbon | Pells Carbon Aeron Disc | - | - | SCULTURA CF2 disc | - | Celokarbonová Émonda SL, kónický karbonový sloupek, vnitřní vedení brz | Synapse Carbon, integrated crown race, Proportional Response size-spec | - | Advanced SL Composite, Full-Composite OverDrive 2 steerer, disc | Topstone Carbon, 1-1/8 | Advanced-grade composite, full-composite steerer, disc | Carbon | - |
Náboje | Giant P-A2 Disc, 12 mm thru-axle | - | Giant P-R2 Disc wheelset, 12mm thru-axle | - | - | - | - | Shimano Sora | - | - | Joytech D472TSBT-SC-CL; 135x9 WHR; 28 SPH; centerlock | - / - | Fulcrum R900 | - | - | VP CLK270R; 142x12 WHR; 28 SPH; Centerlock | - | - | (F) Formula CL-712, 12x100mm centerlock / (R) Formula RXC-400, 12x142m | - | Giant SLR 1 50 Carbon Disc WheelSystem, pevná osa 12 mm | (F) Formula cartridge bearing, 12x100mm, centerlock / (R) Formula cart | Giant alloy, 12 mm thru-axle | - | - |
Rám a geometrie
Rám je srdcem každého silničního kola. Ale jak vybrat ten správný? Nejdůležitější je geometrie rámu. Chcete-li jezdit rychle a agresivně, sáhněte po rámu s nízkou hlavovou trubkou a delším horním rámem. Pro pohodlnější jízdu vybírejte rám s vyšší hlavovou trubkou a kratším horním rámem.
Materiál rámu také hraje velkou roli. Karbonové rámy jsou lehké a tuhé, ale dražší. Hliníkové rámy jsou cenově dostupnější, ale o něco těžší. Titanové rámy kombinují lehkost a pohodlí, ale jsou velmi drahé. Ocelové rámy jsou těžší, ale nabízejí skvělý komfort a dlouhou životnost.
Kola a pneumatiky
Kola jsou dalším klíčovým prvkem. Lehčí kola znamenají rychlejší akceleraci a lepší stoupání. Ale jak zjistit, která jsou ta pravá? Zaměřte se na materiál ráfků. Karbonové ráfky jsou lehčí a tužší, ale dražší a náchylnější na poškození. Hliníkové ráfky jsou odolnější a cenově dostupnější.
Pneumatiky hrají roli v komfortu a rychlosti. Širší pneumatiky (25-28 mm) nabízejí lepší pohodlí a stabilitu, zatímco užší pneumatiky (23 mm) jsou rychlejší, ale méně pohodlné. Tubeless pneumatiky snižují riziko defektů a zlepšují jízdní vlastnosti, ale vyžadují speciální ráfky a větší údržbu.
Převody a brzdy
Převody jsou zásadní pro efektivní jízdu. Jaký počet převodů je ideální? Většina silničních kol má 2×11 nebo 2×12 převodů. Více převodů znamená širší rozsah a jemnější odstupňování, což je výhodné pro kopcovitý terén. Ale pozor na hmotnost a složitost údržby.
Brzdy jsou dalším důležitým faktorem. Kotoučové brzdy nabízejí lepší brzdný výkon za všech podmínek, ale jsou těžší a dražší. Ráfkové brzdy jsou lehčí a jednodušší na údržbu, ale méně účinné za mokra. Pokud jezdíte v deštivých podmínkách nebo v horách, kotoučové brzdy jsou lepší volbou.
Často kladené otázky
- Jaký materiál rámu je nejlepší pro silniční kolo?
-
Karbon je ideální volbou pro většinu cyklistů. Nabízí skvělý poměr hmotnosti a tuhosti, což zajišťuje efektivní přenos energie. Navíc dobře tlumí vibrace, což oceníte na delších trasách. Pokud máte omezený rozpočet, hliník je také dobrá volba, ale karbon jednoznačně vede.
- Jaký typ brzd zvolit – kotoučové nebo ráfkové?
-
Kotoučové brzdy poskytují lepší brzdný výkon za mokra a v náročných podmínkách. Jsou také méně náchylné na opotřebení ráfků. Ráfkové brzdy jsou lehčí a jednodušší na údržbu, ale za mokra mohou ztrácet účinnost. Pro závodníky a náročné cyklisty jsou kotoučové brzdy jasnou volbou.
- Jaký vliv má geometrie rámu na jízdní vlastnosti?
-
Geometrie rámu ovlivňuje pohodlí, ovladatelnost a aerodynamiku kola. Agresivní geometrie s kratší hlavovou trubkou a delším horním rámem je vhodná pro závodníky, kteří hledají maximální výkon. Komfortní geometrie s vyšší hlavovou trubkou a kratším dosahem je ideální pro dlouhé vyjížďky a rekreační cyklisty.
- Jaký vliv má šířka plášťů na jízdní vlastnosti?
-
Širší pláště (25-28 mm) poskytují lepší komfort a trakci, což oceníte na horších površích a delších trasách. Užší pláště (23 mm) jsou lehčí a mají nižší valivý odpor, což je výhodné pro rychlé závody na hladkých silnicích. Moderní trend směřuje k širším plášťům pro lepší univerzálnost.
- Jaký je rozdíl mezi mechanickým a elektronickým řazením?
-
Mechanické řazení je spolehlivé, jednodušší na údržbu a levnější. Elektronické řazení nabízí přesnější a rychlejší změny převodů, možnost programování a menší potřebu údržby. Pro závodníky a technické nadšence je elektronické řazení skvělou volbou, ale mechanické řazení stále poskytuje vynikající výkon za nižší cenu.
- Jaký vliv má výběr sedla na pohodlí při jízdě?
-
Správně zvolené sedlo je klíčové pro pohodlí. Šířka sedla by měla odpovídat vzdálenosti mezi sedacími kostmi. Tvrdší sedla jsou vhodná pro závodníky, měkčí pro rekreační jízdy. Důležité je také správné nastavení výšky a sklonu sedla. Investujte čas do testování různých modelů a nastavení.